28 Januari 2013

Tausyiah Mudir

Alhamdulilah kita masih dapat berhimpun pada pagi ini. Tahniah buat sekua guru, pelajar dan warga kerana kita berjaya menjalankan program pemberian BRIM 2013. Amanah buat para pelajar untuk menggunakan wang yang telah diberikan dengan baik dan bertanggungjawab.
Minggu lalu kita digemparkan dengan berita sekolah kita di dada akhbar dan media masa. Ini berkaitan projek penaik tarafan beberapa bangunan sekolah tanpa menitik beratkan keselamat yang sewajarnya. Untuk itu makluman kepada semua warga untuk tidak memasuki kawasan yang dipagar. Jika berlaku kemalangan kerana keingkaran ianya adalah tanggungjawab sendiri. Pada 29 dan 30 krain akan diletakkan di tapak perhimpunan untuk aktiviti pembangunan untuk itu sekali lagi diingatkan agar para warga tidak memasuki tapak pembinaan.
Selain itu para pelajar dingingatkan agar komited dalam pembelajaran. Pastikan tidak ada yang sambil lewa dan keluar kelas tanpa kebenaran. Gunakan waktu belajar sebaik-baiknya. Untuk semua warga, kita sering dibandingkan dengan SMKA Syarifah Rodziah dari segi pencapaian akademik. Walaupun perbandingannya tidak seimbang namun ia merupakan satu cabaran buat kita semua untuk melakukan peningkatan.
Seterusnya berkaitan dengan kelas tambahan. Sewajarnya para pelajar bijak mengatur masa dan strategi belajar masing-masing. Ujian pencapaian yang lebih diadakan untuk mengukur kemampuan para pelajar. Oleh itu para pelajar harus serius dalam menjawab soalan yang diberikan. Ini memudahkan untuk menempatkan anda pada kelas yang bersesuaian dengan kemampuan anda agar mudah untuk dibantu dan diprogramkan.
Pemantauan berterusan juga akan dijalankan oleh pihak guru begitu juga oleh para ibu bapa.
Akhirnya diingatkan agar semua pelajar untuk turun bersama-sama mengerjakan solat berjemaah. Khususnya solat Zohor berjemaah. Solat merupakan asas kepada ibadah dan asas kepada kejayaan.Mohonlah bantian Allah dengan sabar dan solat.

Tiada ulasan: