09 Mac 2013

Tamrin Nuqaba Peringkat Asrama 2013-Hari Ke 2



Hari seterusnya ini dimulakan dengan aktviti qiamullail. Para nuqaba telah dikejutkan seawal jam 4.30 pagi dan seterusnya bersiap untuk aktiviti qiamullail ini. Aktviti ini telah dimulakan pada jam 5.00 pagi dan telah diimamkan oleh saudara Muhammad Izzar bin Ishak. Aktviti ini diteruskan sehingga waktu subuh dan seterusnya para pelajar dibenarkan untuk melakukan aktviti sendiri sehingga jam 7.00 pagi. Aktviti pagi ini diteruskan dengan sarapan dan seterusnya Slot Modul Usrah 2 yang telah disyarahkan oleh saudara Maz Efftikaf bin Hasbullah. Aktiviti tersebut kemudiannya dipanjangkan lagi kepada LDK mengenai apakah yang perlu dibawa semasa keadaan getir iaitu apabila kita terpaksa keluar daripada Negara ke sebuah pulau. Pelbagai ragam nuqaba dapat disaksikan semasa aktiviti ini.

Seterusnya pula adalah aktiviti Slot Ketrampilan Diri yang telah disampaikan oleh saudara Ahmad Waasil bin Zamri yang juga merupakan mantan presiden BADAR sesi 2010/2011. Aktviti ini banyak menyentuh tentang gaya pemakaian serta perwatakan setiap orang dalam kehidupan serta kepentingannya kepada nuqaba terutamanya. Setelah berakhirnya aktiviti-aktviti tersebut,para nuqaba telah makan tengahari dan bersolat zohor. Seterusnya merupakan aktviti yang sangat digemari oleh setiap orang iaitu aktviti lasak. Para nuqaba telah dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan A dan juga kumpulan B dimana setiap kumpulan akan bergilir-gilir membuat aktviti-aktiviti lasak tersebut. Kumpulan memulakan aktiviti High Rope dan juga Flying Fox manakala kumpulan B melakukan aktviti Wall Climbing. Aktiviti ini diteruskan sehingga petang. Tidak lupa juga kepada guru-guru yangjuga melakukan aktiviti sukan ini iaitu permainan Paint Ball .

Aktiviti malam diteruskan pula kepada persembahan Qasidah Maulid Ad-Dibaei yang dipimpin oleh Kumpulan Maulid Nurul Musthofa SMKA Sultan Muhammad sehingga waktu Isyak. Setelah soat isyak,para nuqaba telah bergerak ke dewan untuk aktiviti usrah bersama-sama dengan guru murabbi masing-masing. Usrah bersama murabbi telah membincangkan mengenai pelabagi aspek untuk para nuqaba sendiri anatarnya kepentingan berusrah, topic perbincangan usrah, bagaimana untuk memahami ahli usrah dan lain-lain lagi.

Seterusnya merupakan aktivit Barbeque. Para nuqaba telah dibahagikan mengikut kumpulan rumah sukan masing-masing dan seterusnya mereka telah dibahagikan perlatan masing-masing serta daging yang peru dibakar. Masing-masing perlu berusaha untuk memastikan bahawa mereka mempu untuk membakar daging kumpulan rumah mereka sebaiknya. Aktiviti banyak berkait rapat dengan kerjasama antara ahli rumah sukan masing-masing. Kerjasama terbaik semasa aktiviti ini telah ditunjukkan oleh rumah merah. Di samping aktiviti BBQ yang dijalankan ini, para pelajar juga telah dihiburkan dengan persembahan maulid Dibaei yang dilakukan sehingga pagi.

Aktiviti ini telah menyaksikan rumah merah sebagai pasukan yang terawal menyelesaikan tugasan mereka(hehe.......) diikuti oleh rumah sukan kuning dan seterusnya adalah rumah sukan hijau dan kahir sekali adalah rumah sukan biru. Setelah selesai, para nuqaba telah pulang ke dorm untuk tidur.




 




















Tiada ulasan:

MAJLIS PENUTUP IHYA RAMADAN 1443 H/2022 M

 Alhamdulillah pada 29/4/2022 bersamaan hari Jumaat telah berlangsungnya Majlis Penutup Ihya Ramadan bagi tahun 2022.Program ini diadakan se...