08 April 2009

Lawatan BADAR ke Madrasah Miftahul Ulum.

Peserta khusuyuk membaca di sepanjang perjalanan.

Alhamdulillah dengan keizinan-Nya BADAR dapat mengadakan sebuah lawatan sambil belajar buat kali pertama pada tahun ini. Iaitu pada 3 April 2009 tempoh hari. Walaupun lawatan ini persediaannya agak kurang lengkap kerana dibuat dengan agak tergesa-gesa, namun ia dapat dijalankan dengan jayanya.
Dengan kerjasama semu pihak antaranya pihak pentadbiran yang memberi kelulusan segera, pihak pengerusan Asrama, PIBG SMKASM, guru-guru, perserta rombongan dan tak dilupakan pihak Maahad Miftahul Ulum, Sri Petaling sendiri program yang kami rancang dapat dijalankan.
Peserta rombongan ini adalah seramai 25 orang, dua diantaranya adalah guru pengiring. Antara yang menyertai rombongan ini adalah sebahagian daripada exco BADAR, para naqib dan diiringi oleh Tn Hj Abdurrzzaq dan Ustaz Khairilanuar.
Di sana kami didedahkan dengan input-input baru khususnya keutamaan dakwah dan cara menjalankan dkwah infiradiah yang berkesan. Kami juga berkesempatan melihat seasana pembelajaran di maahad tersebut serta beberapa aktiviti pelajar yang dijalankan di sana secara terus.
Kami merasakan suasana ilmu yang wujud di maahad itu serta keindahan akhlak pelajar-pelajarnya yang begitu menghormati guru-guru mereka. Pelajar-pelajar di sana juga dididik untuk memuliakan ilmu serta bersifat tawaduk. Ini tergambar dengan keadaan mereka yang sangat-sangat memuliakan tetamu dan tekun di dalam pembelajaran mereka. Kami mendapat layanan yang begitu istimewa daripada pihak maahad dan hubungan yang terjalin antara kami dan pelajar-pelajar maahad itu sangat mesra.
Kami berharap input-input baik yang kami perolehi disana dapat kami terjemahkan dalam kehidupan seharian di SMKA Sultan Muhammad. Terima kasih kepada semua yang terlibat menjayakan program ini.
Jauh perjalanan luas pemandangan banyak pengalaman.
Diharapkan dengan rehlah ini banyak istifadah yang dapat kita ambil.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

allah.. gambar ana ade kat sini

MAJLIS PENUTUP IHYA RAMADAN 1443 H/2022 M

 Alhamdulillah pada 29/4/2022 bersamaan hari Jumaat telah berlangsungnya Majlis Penutup Ihya Ramadan bagi tahun 2022.Program ini diadakan se...