17 Januari 2014

Sambutan Maulid Rasul 1433 H SMKA Sultan Muhammad

Segala puji Allah s.w.t yang telah memberikan kelapangan dan kemudahan untuk sama-sama kita menyambut hari kelahiran Baginda Rasulullah s.a.w. Manusia unggul yang diutus oleh Allah sebagai hadiah dan rahmat buat alam ini. Kekuatan umat ini adalah sejauh mana kecintaan umat ini kepada Rasulnya.
Kehebatan dan ketokohan Baginda Rasulullah s.a.w diakui oleh kawan dan lawan. Melalui susur galurnya yang mulia bermula dari abal anbiya (bapa para nabi) Nabi Ibrahim a.s. Salah seorang nabi ulul azmi. Beliau mewarisi kesabaran dan kegigihan serta keimanan datuknya nabi Allah Ibrahim a.s dan nabi Allah Ismail a.s. Mereka adalah golongan yang telah mengorbankan jiwa dan raga mereka kepada Allah s.w.t.
Rasulullah s.a.w dikurniakan dengan khazanah yang besar yang menjadi kunci kejayaan dunia dan akhirat iaitu Al-Quran al-Azim. Al-Quran kalam Allah, senjata yang ampuh untuk mengharungi segala panca roba dan ujian yang melanda. Siapa yang berserah diri kepada Allah s.w.t dan berpegang teguh pada talinya (syariatnya) pasti tidak akan hanyut dibawa arus dan binasa dipukul badai fitnah.
Kekuatan roh yang berpunca daripada keimanan harus diusahakan dan perkokohkan. Usaha keimanan perlu melalui kaedah yang diajarkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. Iaitu mempraktikkan Al-Quran semampunya dalam kehidupan. Fikiran, lisan, pandangan, pendengaran dan hati perlu dihalakan kearah mencintai Allah dan Rasulullah s.a.w dan memperaktikkan Al-Quran.
Kita perlu hidupkan dalam jiwa kita dengan mengalirkan kekuatan keimanan ini. Kekuatan inilah yang menjadi teras utama kejayaan generasi awal Islam yang mampu menyebarkan kesejahteraan Islam ke seluruh dunia.
Sekarang bukan lagi zaman untuk sekadar kita mendengar cerita dan berbicara, tetapi zaman kebangkitan dengan membuktikan Islam dalam praktis kehidupan. Ayuh bangkit sebagai generasi masa hadapan yang cemerlang.
قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه : عليكم بالصدق فإن ظن أحدكم أنه مهلكه فإن فيه النجاة .
Berkata Syaidina Umar al-Khattab r.a : "Hendaklah kamu dengan sifat sidqu (berlaku jujur), sesungguhnya sangkaan buruk seseorang daripada kamu akan membinasakanmu, sedangkan dengan kejujuran itu kamu akan selamat".
[Album]
https://www.facebook.com/khairil.anuar.716?ref=tn_tnm

Tiada ulasan: