18 April 2013

SUKA DUKA AFGHANISTAN

Pada hari khamis yang lepas, BADAR SMKA Sultan Muhammad telah menerima kunjungan daripaa saudara Danny Fahmi bin Adam yang merupakan salah seorang bekas pelajar SMKA Sultan Muhammad  yang telah terlibat semasa misi kemanusiaan di Afghanistan pada Oktober 2001. Tujuannya bukanlah semata-mata sekadar sebuah ceramah bagi mengisi masa lapang tetapi ceramah ini penuh dengan peringatan mengenai kenikmatan yang terdapay di negara kita ini.

Pada permulannya, tuan penceramah telah menceritakan bagaimana beliau sendiri boleh berada di Afghanistan sana. seterusnya pula adalah berkaitan pahit getir serta suka duka yang dialami di sana. Afghanistan bukanlah seperti Malaysia yang ditumbuhi dengan hutan belukar namun hanya dikelilingi oleh gunung ganang dan padang pasir. secara jelasnya, memang ketara kesususahan yang dialami oleh penduduk di sana. namun begitu, suatu perkara yang amat hebat tentang penduduk di sana kesyukuran dan juga kesabaran mereka yang amat tinggi. antara kisah yang telah diceritakan adalah :

seorang penduduk telah ditanya mengenai kehidupannya terutama selepas daripada peristiwa serangan terhadap Afghanistan. maka jawapnya dengan penuh tenang " Kehidupan kami selepas daripada serangan adalah lebih baik. dahulunya kami mendirikan rumah kami daripada jerami dan juga lumpur. namun begitu, seranagn demi serangan yang telah bumi Afghanistan terima menyebabkan gunung- ganang pecah dan menyebabkan kami dapat mendirikan rumah batu pula"

perbandinagnnya antara bumi Afghanistan dan Malaysia ini adalah sangat ketara sebenarnya terutama dari segi kemudahan asas namun begitu kehebatan mereka serta ujian yang dialami mereka adalah jauh lebih hebat daripada kita yang berada di Malaysia ini. 

Semoga daripada ceramah yang telah diberikan dapat membantu para pelajar di sini untuk lebih bersyukur kepada Allah swt dalam setiap perkara. Ameeeennn Ya Rabbal A'lamin 

Tiada ulasan:

MAJLIS PENUTUP IHYA RAMADAN 1443 H/2022 M

 Alhamdulillah pada 29/4/2022 bersamaan hari Jumaat telah berlangsungnya Majlis Penutup Ihya Ramadan bagi tahun 2022.Program ini diadakan se...