28 Julai 2010

Nisfu Sya'ban Meriah di SMKA Sultan Muhammad


Isnin, Warga SMKA Sultan Muhammad khususnya warga Asramanya menyambut Nisfu Sya'ban dengan penuh meriah. Antara program yang dijalankankan adalah kempen puasa sunat, bacaan Ratib al-Haddad sebelum berbuka, Iftar Jamaie bagi yang berpuasa, Wirid Munajat di al-Islah Islamic Center, Solat Maghrib berjemaah, Solat Hajat, bacaan Surah Yasin dan Tazkirah.
Bacaan Yasin secara berkumpulan memantapkan ukhuwah dan persaudaraan
Kempen Puasa Sunat telah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan di mana hampir 80% pelajar asrama berpuasa. Program Solat Hajat dan Bacaan Yasin yang di jalankan turut disertai beberapa orang guru yang sudi melapangkan masa bermunajat bersama-sama pelajar di antaranya En Ghazali (GPK I), Ust Abd Hamid (GPK Hem) Ust Tuba Nihrir (GKMP PAI/BA) dan beberapa orang warden.

Diharakkan daripada program yang dibuat dapat meningkat nilai-nilai Islam di dalam diri para pelajar yang bakal menerajui masyarakat pada masa hadapan. Bertepatan dengan mafhum hadis :
 Dewan Makan Asrama penuh dengan Warga Asrama. MAcam bulan puasa.
Dari Usamah bin Zaid radhiyallahu ‘anhuma, dia berkata: “Saya berkata: “Ya Rasulullah, saya tidak pernah melihatmu berpuasa dalam satu bulan dari bulan-bulan yang ada seperti puasanmu di bulan Sya’ban.” Maka beliau bersabda: “Itulah bulan yang manusia lalai darinya antara Rajab dan Ramadhan. Dan merupakan bulan yang di dalamnya diangkat amalan-amalan kepada rabbul ‘alamin. Dan saya suka untuk diangkat amalan saya sedangkan saya dalam keadaan berpuasa.” (HR. Nasa’i, lihat Shahih Targhib wat Tarhib hlm. 425).

Dan dalam sebuah riwayat dari Abu Dawud No. 2076, dia berkata: “Bulan yang paling dicintai Rasulullah untuk berpuasa padanya adalah Sya’ban kemudian beliau sambung dengan Ramadhan.” (Shahih Sunan Abi Dawud 2/461)

malam Nisfu Sya'ban bukanlah seperti malam-malam yang biasa tetapi mempunyai keistimewaan yang tersendiri yang perlu diperingati dan dihayati. و الله أعلم

Tiada ulasan:

MAJLIS PENUTUP IHYA RAMADAN 1443 H/2022 M

 Alhamdulillah pada 29/4/2022 bersamaan hari Jumaat telah berlangsungnya Majlis Penutup Ihya Ramadan bagi tahun 2022.Program ini diadakan se...