01 Mei 2009

Hidup Menabur Manfaat


Apabila kita mula melangkah kesesuatu tempat kita perlu memasang niat, apakah tujuan kita berada di situ. Kerana kebiasaannya begitulah manusia tingkah lakunya adalah gambaran cermin hatinya dan sudah pasti niat adalah puncanya.

Teringat saya kepada mafhum sebuah hadis "sebaik-baik manusia adalah yang paling banyak memberi manfaat kepada manusia yang lain". Walau di mana kita berada atau posisi apa pun yang kita pegang atau jawatan apa pun yang kita sandang kita masih hamba Tuhan. Kita harus berperanan dan sentiasa memberi khidmat dan menabur manfaat kepada yang lain. Roh seumpama ini yang sepatutnya ada dalam diri kita. Senantiasa merasa senang dan tenang untuk menghulurkan bantuan dan berasa sempit dan gelisah kerana tidak menyumbang.

Di zaman kebanjiran fahaman madiah (fikir kebendaan) bermaharaja lela roh (semangat ) ini kian terhakis dan pudar. Marilah kita suburkan kembali agar kesan dari penamalannya mampu merubah susana madiah menjadi suasana sakinah (ketenangan). Salam perjuangan.

Tiada ulasan: